Stap 1 - Kennismaken

Bel je of stuur je een mail, dan bespreken we eerst telefonisch of mijn coachingstraject geschikt is voor jouw kind, je puber of voor jezelf. Ik vertel globaal wat er aan bod kan komen en we onderzoeken of de klik er is. We kijken of ik de juiste coach ben of dat je misschien andere hulp moet inschakelen. Hebben we samen het goede gevoel te pakken, dan volgt een uitgebreid intakegesprek.

Stap 2 – Intake

Kies je voor een kindercoachingstraject, dan is het fijn als ik dit gesprek met beide ouders of verzorgers kan voeren. Deze sessie vindt plaats in mijn praktijk of bij jullie thuis. Omdat ik me altijd goed voorbereid, ontvang je vóór het gesprek een vragenlijst per mail, die je minimaal 2 dagen voor het gesprek terugstuurt. Soms praat ik tijdens zo’n intakegesprek alleen met de ouders of verzorgers. Soms schuift het kind direct aan.

Kies je voor het coachingstraject voor de ouder, dan vindt het intakegesprek alleen met jou plaats.

Op de uitkomst van de intake, baseer ik het traject op maat.

Stap 3 - Coaching

Ik coach je kind, in een veilige omgeving, die is afgestemd op de leeftijd, belevingswereld en interesses. Ik pas gesprekstechnieken toe om zo boven tafel te krijgen wat je kind met zijn gedrag (onbewust) wil bereiken of wat hij jou wil laten zien. Je kind gaat vervolgens op zoek naar zijn eigen oplossingen, zodat hij op een andere, positievere manier bereikt wat hij wenst. Je kind leert veel nieuwe vaardigheden, die hem ook in zijn verdere leven van pas komen.

Bij kindercoaching is de hulpvraag van het kind leidend. De hulpvraag van de ouders wordt altijd meegenomen.

Soms krijgt je kind huiswerkopdrachten mee, zodat hij bepaalde opdrachten in de praktijk leert uitvoeren.

Wat levert ’t op?

  • Je kind leert spelenderwijs nieuwe inzichten kennen.
  • Je kind leert wie hij is.
  • Je kind leert herkennen hoe hij zich voelt en hoe hij denkt.

De technieken

  • Gesprekstechnieken.
  • Rollenspellen.
  • Ontspanningsoefeningen.
  • Visualisaties.
  • Verhalen vertellen.
  • Creatieve werkvormen zoals kleien, tekenen en schilderen

Stap 4 - Evaluatie

Aan het eind van iedere sessie evalueren we samen met jou en je kind waar aan is gewerkt. Bij oudere kinderen kan dit ook telefonisch of via de mail. De inhoud daarvan stem ik van te voren af met je kind. Wees gerust; jij bent en blijft nauw betrokken bij het hele traject! Aan het eind van het traject plannen we naar wens een uitgebreidere evaluatie in.

  • Wil je tussentijds uitgebreider evalueren? Dat kan.
  • Zijn doelen al behaald of moeten we de begeleiding voortzetten? Ook daarover kan ik je tussentijds informeren. Ook een ‘opfrisser’ na een paar maanden is mogelijk.